zezunja.punt.nl
Mijn huwelijk met meneer die en die
 
 
 
Het aanzoek
Iets meer dan een jaar geleden werd ik gebeld door zo'n jongen met zo'n 'Goedenavond mevrouw Zezunja, ik ben meneer die en die van Essent en ik wil u iets aansmeren'-riedel. Ik was goed geluimd en had wat aanspraak nodig, dus ik babbelde wat met meneer die en die.
'Zo, dus u wilt mij groene stroom aansmeren?'
'Ja, mevrouw Zezunja, wij regelen uw overstap naar Essent en u hoeft daar niets voor te doen.'
'Is het duurder dan wat ik nu betaal?'
'Dat weet ik niet, mevrouw Zezunja, want ik weet niet wat u nu betaalt.'
'Ik ook niet, kubieke meters zijn niet mijn sterkste punt', zei ik. 
'Ik kan wel even voor u kijken, mevrouw Zezunja.'
Ik gaf hem mijn Nuon-gegevens en ik hoorde hem een url intikken.
'Tikt u een url in?', vroeg ik.
'Ja', zei hij. 
Dat kan ik ook, dacht ik en ik tikte www.nuon.nl een www.essent.nl in.
'Welk contract heeft u precies?', vroeg hij.
'De derde van boven', zei ik. 'Maar u hoeft niet meer te kijken. Ik zit op dezelfde site en ik heb het al gevonden. Essent is een klein beetje goedkoper en ik ben vóór het muljeu, dus ik doe het.'
'... ', zei hij.
 
Het huwelijk
Later in het gesprek zei hij: 'Mevrouw Zezunja, als u het goed vindt, gaan we gelijk even het contract afsluiten. Ik druk de record-knop in en ik neem ons gesprek verder op. Dat staat gelijk aan een contract met handtekening.'
Het bloed steeg naar mijn hoofd. Wah, spannend.  
Daarna hield hij een speech die leek op wat de ambtenaar van de burgerlijke stand zei toen ik ging trouwen. Ik moest een paar keer ja zeggen en aan het einde zei hij plechtig dat het contract gesloten was. We gingen nog net niet zoenen.
 
De cadeaus
'Als welkomstgeschenk kunt u kiezen tussen een waterkoker of een Senseo-apparaat', zei meneer die en die.
Ik had nog niet bedacht dat ik behalve een lagere energierekening en minder schuldgevoel tegenover het muljeu, ook nog een cadeautje zou krijgen, dus ik was opgetogen.
'Welke kleur heeft het Senseo-apparaat?', vroeg ik.
'U mag kiezen', zei hij.
Ik koos een zwarte en ik was blij.
 
De eerste ergernissen
Na ruim een half jaar betaalde ik nog steeds aan Nuon en niet aan Essent, wat op zich niet verwonderlijk was, want Essent kon het contract pas overnemen als mijn contract bij Nuon ten einde liep. Niettemin vond ik dat ik wel recht had op het welkomstgeschenk, dus ik belde naar Essent.
'Met mevrouw Zezunja, ik heb een contractje voor groene stroom afgesloten en ik zou een Senseo krijgen, maar die heb ik nog steeds niet ontvangen.'
'Hier staat dat u er al twee ontving.'
'...'
Ik wist even niet wat ik moest zeggen.
'Maar dat is niet waar', zei ik.
'Maar het staat hier', zei die mevrouw. 
'Moet ik dan niet tekenen voor ontvangst?', vroeg ik.
'Ja', zei die mevrouw.
'Dat heb ik nooit gedaan.' 
'Nou, dan sturen we u een derde.'
'Een derde?!? Het is pas de eerste.' 
'Nou, hier staat...'
'Jajaja, ik dat heb ik nu wel begrepen.'
'We sturen 'm op hoor, mevrouw Zezunja.'
 
Ernstige communicatiestoornissen
Inmiddels heb ik getekend voor mijn zwarte Senseo-ding en draait het apparaat overuren. Mijn ouwe blauwe (niet van Essent gekregen!) is vorige week verhuisd naar het Belgische.
Maar uit mijn giroafschriften blijkt dat ik nog steeds mijn energierekening aan Nuon betaal; meer dan een jaar na mijn telefonische huwelijk met meneer die en die. En aangezien het wel erg ingewikkeld wordt als mijn contract bij Essent nog moet ingaan, terwijl ik over drie maanden naar het buitenland verhuis, besloot ik vanochtend eens te bellen. Tuut tuut. Kies dit, kies dat, enzovoort.
'Goedemorgen, met Essent met meneer zus en zo, mag ik u voorafgaand aan ons gesprek vragen of u eerder contact met ons heeft gehad over de kwestie waarover u nu belt?'.
Ik schoot in de lach.
'Nee', zei ik.
'Prima, dan kan ik het gewoon afhandelen. U spreekt met meneer zus en zo met wie spreek ik?' 
Ik schoot opnieuw in de lach. 
'U spreekt met mevrouw Zezunja.'
'Goedemorgen mevrouw Zezunja, waarmee kan ik u van dienst zijn?'
'Ik heb een vraag over mijn groene stroom-contractje.'
'Oh, maar dan moet u niet bij mij zijn. Dan moet u 0800-5000 bellen.'
'Maar dat heb ik gebeld', zei ik.
'Nee, u heeft 0800-0330 gebeld.'
Ik keek naar het nummer op het papiertje voor mijn neus. 0800-5000.
'Nou dan bel ik dat nummer nog wel een keer.'
Ik belde opnieuw.
0800-5000.
Ik koos 3 voor klanten van groene stroom.
'Goedemorgen, met mevrouw die en die van Essent, mag ik u voorafgaand aan ons gesprek vragen of u eerder contact met ons heeft gehad over de kwestie waarover u nu belt?'
'Nee', zei ik. Inmiddels lachte ik niet meer.
'Prima, dan kan ik het gewoon afhandelen. U spreekt met mevrouw die en die, met wie spreek ik?'
'U spreekt met mevrouw Zezunja en ik bel over mijn groene stroom-contractje.'
'Dan moet u contact opnemen met 0800-5000, u heeft een verkeerd nummer gebeld.'
'...'
 
Voldongen feit: een schijnhuwelijk
Toen ik bij een derde keer bellen en gewoon geen nummertje kiezen een jongen kreeg die me ook weer wilde doorverwijzen, was de maat vol.
'Belt u dat nummer zelf maar', zei ik. 'Ik hang voorlopig niet meer op.'
Plots kon hij me wel helpen en zo kwamen we al een heel eind.
'Nou mevrouw Zezunja, ik heb hier uw gegevens en u bent geen klant bij ons.'
'Nee', zei ik. 'Ik betaal ook nog steeds alleen aan Nuon, maar jullie zouden mijn contract bij Nuon opzeggen en mijn contract bij jullie in laten gaan. Al meer dan een jaar geleden.'
'Nou, mevrouw Zezunja, dat is niet gebeurd en dat staat ook niet in ons systeem.' 
'En nu ga ik naar het buitenland, dus dan heeft het ook geen zin meer.'
'Nee, mevrouw Zezunja, dan heeft het geen zin meer.'
'En ik hoef ook niks op te zeggen?'
'Nee, mevrouw Zezunja, u bent geen klant bij ons, dus u hoeft ook niks op te zeggen.' 
 
En wat hebben we hiervan geleerd? 
Mijn huwelijk met meneer die en die stelde geen flikker voor, maar ik heb er mooi wel een zwarte Senseo aan overgehouden. 
 
Tussen neus en lippen, klik en klik

Reacties

gewebkijk op 20-04-2006 13:25
gemiste kans...van meneer die en die..,wilt u dan van mij de waterkoker...
[houdt record knop ingedrukt...]
 
Marina op 20-04-2006 13:27
Een andere meneer die en die (gok ik) van hetzelfde bedrijf belde mij ook. Ik wilde geen Essent, maar wel informatie. Daarvoor moest hij ons gesprek opnemen. Nou had ik al een keer bij Kassa gezien dat al die oude mensjes daar altijd instinken, dus ik deed dat natuurlijk niet.
 
Ik vroeg waarom hij een verzoek tot het opsturen van informatie moest opnemen. Hij zei dat ik de verstuurde informatie anders ging weggooien, net als 75% van de mensen. (Ik snapte de logica niet, maar dat zal ook wel niet goed zijn voor het milieu.) Ik zei dat dat onzin was en dat hij zijn taperecorder dan maar ergens moest bewaren waar het donker was. Toen zei hij alleen nog maar tuut-tuut-tuut.
Yuri Maanzand op 20-04-2006 14:02
*Komt anderhalf uur niet meer bij van het lachen*
Dit is wel een hele goeie voorbereiding op het Vlaamsche kafkaiaanse administratie-moeras, waar geduld geen deugd is maar een oorlogswapen.
*Zet nog een lekker kopje Senseo en slurpt*
gedicht op 20-04-2006 15:25
Het is een prachtig verhaal :-) Vooral de suggestie dat je blijkbaar helemaal uit je hoofd het verkeerde nummer (0330) zou hebben gegokt, dat toevallig ook van Essent is... tss!
gedicht op 20-04-2006 15:26
Nou ja, dat zei hij natuurlijk niet, maar hij impliceerde het wel...
Noynourfe op 20-04-2006 15:26
Geweldig. Ik had mevrouw die en die van Oxxio aan de lijn. Zo'n drie maanden geleden.Ik had gehoord dat de bazen van Oxxio niet het salaris verdienden dat de bazen van alle andere energie boeren krijgen dus ik had al proberen over te stappen, via de website, maar dat was verspilde moeite gebleken.Dus ik zei JA en daar schrok mevrouw die en die van. Zij was namelijk netnieuw en ik was haar eerste gesprek. Ze flapperde met papieren links en rechts. En deed een verwoede poging om mij door dat opgenomen gesprek te loodsen. Dat ging fout toen ik 1 keer iets vroeg, en dat mag niet: alleen ja en nee mag. Dus Take 2: we nemen het gesprek op. Toen dat afgelopen was, bleekdat een coach had meegeluisterd en die was niet geheel tevreden: take 3.Waarna ik gehuldigd en geridderd werd en benoemd tot Klant.
Een dag later gaat de telefoon. Nieuwe mevrouw die en die:take 3 was niet goed, of ik even de tijd wilde nemen voor take 4. Ik was denk ik in een goed humeur. Dus take 4.
Maar we zijn zo'n 3 maanden verder dus. Ener is niks veranderd in mijn energie leveranties.
Helaas kreeg je bij oxxio geen senseo. Maar daar heb ik er al 2 van, dus echt erg is het niet.
Peet op 20-04-2006 19:08
*grijnz* goed geregeld, toch?
Deh Haagh op 20-04-2006 21:54
Da's het mooie van huwlijken, die kadootjes die mag je altijd houden.... soms moet je delen.. maar je had er toch drie *gniffel* 
Erwin Troost op 21-04-2006 08:33
Slechte huwelijken leveren wel geweldige logs.
Sparce op 21-04-2006 14:24
Laat ze mij ook even bellen, ik heb namelijk een Senseo nodig binnenkort. 
De Haagh op 21-04-2006 18:48
Sparce op kamers? 
Josefini op 21-04-2006 22:59
Goed stukje, Zezunja. Waarmee maar weer bewezen is dat zo'n voice-log geen flikker voorstelt. Behalve als je zelf ergens vanaf wilt: dan lukt het ineens niet omdat je zo'n voice-log hebt ingesproken.
Robin op 24-04-2006 18:18
wat een verhaal.. en dit is gewoon waar gebeurd shiitt. Heb dit soort zaken in mindere mate met Eneco. Ik moet administratiekosten betalen omdat zij een verkeerd rekeningnummer hebbenstaan o.a.
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl